האדריכל והמעצב ההונגרי מרסל ברוייר (1902-1981) נחשב לאחת מן הדמויות החשובות ביותר בקרב תלמידי ומורי הבאוהאוס. זמן קצר לאחר סיום לימודיו במוסד בהצטיינות, הוזמן ע״י מייסד בית הספר, וולטר גרופיוס לשוב לעיר דסאו, הפעם כראש סדנת הנגרות. עם חזרתו לעיר גילה ברוייר כי רבים מחבריו החלו לרכב על אופניים, וכשהחל לעשות כך בעצמו מצא שאמצעי התחבורה הפך עבורו למקור השראה: ברוייר גילה כי צינורות הפלדה שהיוו את שילדת האופניים הם חזקים וגמישים כאחד ובנוסף, משקלם קל. הוא יצר קשר עם חברת האופניים ״אדלר״ והציע להם ליצור יחד סדרת רהיטים מבוססי צינורות פלדה. חוסר העניין של החברה לא ריפה את ידיו של ברוייר והוא החליט לממש את חזונו באופן עצמאי. הוא הזמין צינורות פלדה חתוכים ומכופפים ישירות ממפעל הברזל שהיה הספק המרכזי של חברות האופניים, ובסיוע שרברב מקומי הרכיב את הכיסא הראשון. משום שהיה זה תוצר השרטוט השלישי שתכנן, קיבל הכיסא את השם B3.
לאחר עוד חודשים של ניסוי וטעיה ויצירת וריאציות שונות של הכיסא, הגיע ברוייר לגרסה הסופית אותה כינה ״כיסא וסילי״ על שם וסילי קנדינסקי חברו ומדריכו בבית הספר. אחרים כינו אותו ״כיסא המועדון״ על שום שגרופיוס מיקם אותו במועדון המרצים של בית הספר. לאור הצלחת הכיסא ברוייר הרחיב את מנעד הרהיטים שיצר מצינורות הפלדה כך שכללו גם מושבי תאטרון, כסאות מתקפלים, שולחנות שונים ושרפרפים. היום, רהיטי צינורות פלדה הם פריט נפוץ ומוכר לכל. ניתן למצאו בבתים פרטיים, בתי מסחר ומוסדות ציבוריים, ומנעד הדגמים המוצע לרכישה נע בין פריטים נדירים ויקרי ערך לדגמים נפוצים וזולים המיוצרים על ידי חברות ענק, ממש כמו זוג אופניים.
במסגרת תוכנית התערוכות של קרן הבאוהאוס המעודדת אמנים עכשוויים בינלאומיים להגיב ולהפעיל את אוסף הקרן, נפתחה ב 24 באוקטובר תערוכת צילום חדשה המתמקדת בשני מבקרים מפתיעים של מורשת הבאוהאוס בתל אביב: גינטר פורג (1952-2013) והלמוט ניוטון (1920-2004). בבסיס התערוכה שבעה צילומים שצולמו על ידי פורג בשנת 2001 במהלך ביקור בישראל, בהם צילם האמן את מבנה הקרן ברחוב ביאליק 21 בסגנון הצילום הדרמטי עימו הוא מזוהה המאופיין בפרספקטיבה זוויתית וחזקה ובהיעדר נוכחות אנושית. מול הסדרה של פורג נוצר דיאלוג עם תצלום יחיד של ניוטון מ-1992, בו מצולם בניין דירות תל אביבי מודרניסטי בשעת לילה על דייריו המצטופפים במרפסת ועל התוספות והשינויים המאולתרים ששינו את העיצוב המקורי של הבניין. הדימוי החי והחיוני של ניוטון קורא תיגר בשובבות על האופן האידיאלי שבו חווה פורג את הבאוהאוס: ביטוי טהור של צורה בעקבות פונקציה.
התערוכה ׳מעבר לפינה: שבעה צילומים מאת גינטר פורג ואחד מאת הלמוט ניוטון׳ בתמיכת כריסטיס
קרן הבאוהאוס, תל אביב, והמרכז לאמנות עכשווית תל אביב שמחים להכריז על תערוכת יחיד של האמנית האיטלקיה ילידת גרמניה אירמה בלאנק. זוהי תערוכת היחיד הראשונה שלה בישראל, ובאזור בכלל.
עבודתה של אירמה בלאנק (*1934, צלה, גרמניה; עובדת וחיה במילאנו) מחברת יחדיו כתיבה ורישום באופן ייחודי, תוך שהיא מציבה את הפרקטיקה שלה במקום אשר נדמה כבלתי-תלוי בתנועה אמנותית כלשהי בתולדות האמנות. בעוד שיצירתה משמרת עמדה מובחנת זו, היא חולקת יסודות מסוימים עם תולדות הכתיבה הא-סמנטית, האמנות המושגית והשירה החזותית. גוף העבודות של בלאנק מנסח הרהור מעמיק על הקיום מבעד לפרדוקס של טקסט ללא מילים ושפה שהיא אישית שלה. למעשה, בזמן שניתן לראות את האמנות של בלאנק כשירה חזותית, חקירה מעמיקה יותר מגלה מסע אישי, המוביל למקום שבו היא יכולה לראות אמנות כצורת חיים, כתיבה כנשימה, עשיה כהפסקה.
פרויקט זה נהגה כשיתוף פעולה חסר תקדים בין שבעה מוסדות והוא מתומצת בקטלוג מקיף. התערוכה המוצגת בקרן הבאוהאוס, תל אביב, במרכז לאמנות עכשווית, תל אביב, ובעיר תל אביב-יפו, מפתחת פורמט שונה מזה של ״התערוכה הנודדת״; לאמיתו של דבר, הניסוח מחדש של רעיון זה משקף את אימוץ גוף עבודותיה של בלאנק להקשרים שונים. יתרה מזאת, המטרה השאפתנית מאחורי פרויקט רב-זרועות זה היא לחשוף את הפרקטיקה של האמנית שהתגבשה בסדרות שנעשו לאורך מספר שנים בטכניקות שונות כגון רישום, ציור, עשיית ספרים, מיצב, עבודות סאונד ופעולות.
התערוכה בתל אביב מתמקדת בתפקיד שאי-חומריות, ארעיות ואמנות תלוית מקום ממלאים בשיטת הפעולה של בלאנק. התערוכה מושתת על בחירות מושגיות ואסתטיות ומציגה מבחר עבודות מסדרות שונות. הכוללות עבודות על נייר, מיצב, ספרי אמן, גילום מחדש של פעולה היסטורית, פרפורמנס ועבודת סאונד. בעוד שבמרכז לאמנות עכשווית תל אביב, הצופים יוכלו לחוות יצירות שנוצרו באמצעות מדיות שונות במרחב נייטרלי, בקרן הבאוהאוס, תל אביב, למבקרים תהיה הזדמנות ייחודית לחוות את יצירותיה של בלאנק על נייר וספרים לצד התצוגה הקבועה של אבות-טיפוס וממצאים של הבאוהאוס.
”אירמה בלאנק: Blank“ באצירת ג׳והנה קארייר וז׳ואנה פ״ר נווס מוצגת במרכז לאמנות עכשווית, תל אביב, בקרן הבאוהאוס, תל אביב ובעיר תל אביב-יפו. התערוכה מלווה בקטלוג מקיף באנגלית בעריכת האוצרות, שראה אור בהוצאת Koenig Books, London לרגל שבע התערוכות של בלאנק שיתקיימו בCulturgest, Lisboa; MAMCO, Genève; CAPC, Bordeaux; CAPC-;Museo Villa Dei Cedri, Bellinzona וBombas Gens Centre d’Art, Valencia.
את התערוכה בתל אביב מנהלים ניקולה טרצי, מנהל ואוצר ובר גורן, עוזרת אוצר, המרכז לאמנות עכשווית, תל אביב ואותה מלווה קטלוג באנגלית, עברית וערבית. התערוכה מתקיימת בתמיכת לוכסמבורג & דיין, ניו יורק / לונדון ,ifa (Institut für Auslandsbeziehungen) , שטוטגרט; P420, בולוניהInvitro ;; דניאל מילמן והמכון האיטלקי לתרבות בתל אביב.